LIKSANERING

073-433 40 09

Vår främsta uppgift vid utförande av dessa jobb är att sanera och eliminera lukt så att närstående kan beträda bostaden med minsta möjliga spår av de som hänt.

Denna typ av sanering kräver specifik erfarenhet som långt överstiger de normala städ- och saneringsjobben och vanligtvis krävs speciell utrustningar och skydd för personalen.

Vårt arbete täcks av hemförsäkringen hos den avlidne. Vi har kvalitetsgaranti och ansvarsförsäkring.
Vi garanterar hänsynsfullhet, sekretess & tystnadsplikt.

Sanering efter dödsfall

Det är inte ovanligt att det dröjer en viss tid innan den avlidne upptäcks. Desto längre tid som har gått, desto större är oftast behovet av en sanering. Under förruttnelseprocessen lämnar olika vätskor kroppen och tränger in i de material och föremål omkring den avlidne. Detta kan vara mycket problematiskt, eftersom det inte räcker att rengöra ytorna. Vätskan tränger in i golven och lukten sitter kvar i väggarna. Ofta innebär detta att man får avlägsna eller grovt ytbehandla exempelvis golv eller andra byggnadsmaterial. Därefter luktsaneras utrymmet där den avlidne har legat.

Sanering efter sent påkommet dödsfall kräver en speciell insats där vi tar oerhörd hänsyn till anhöriga och grannar. Vi arbetar väldigt diskret och under sekretess med tystnadsplikt. Vi ser till att utföra jobbet så fort som möjligt för att förhindra situationer för de inblandade, oftast brukar vi boka in en eller ett fåtal dagar i rad att utföra arbetet under och planerar in detta tillsammans med beställaren. Vi kommer även överens om vad vi ska göra med bråte, skräp, möbler och övriga saker som kan behöva avlägsnas eller saneras.

Generellt täcks denna typ av sanering av hemförsäkringen. Efter utfört arbete kan alltså du som beställare av jobbet åberopa att försäkringsbolaget ska täcka hela eller viss del av kostnaden för arbetet via hemförsäkringen hos den avlidne.

Vanliga frågor om liksanering

Exempelvis kan en prisbild se ut såhär:
En bassanering där följande utförs; Rengöring, sanering av blod & kroppsvätska, bortforsling av ev. säng eller soffa samt textilier, tömning av kyl & frys och körning med ozongenerator blir kostnaden 12500 kr.
Slutpriset för kunden om hemförsäkring finns blir endast försäkringsbolagets självrisk. Om det inte finns hemförsäkring så kan priset varierar ganska stort beroende på vad som har hänt, hur lång tid som har passerat, städningens omfattning och sanitära förhållanden.

I vanliga fall omfattas arbetskostnader för saneringsarbetet, städning, och materialkostnader. Vi lämnar alltid en offert med ett fastpris & tydlig information till kunden.

Ja, vi använder bilar utan logo, diskreta kläder och utrustning. Vi pratar inte med grannar eller andra nyfikna. Vi garanterar tystnadsplikt och diskretion. Vi är på plats för att hjälpa anhöriga och är vana att samarbeta med polis.

 Vid enskilda fall behöver exempelvis polis eller beställaren av jobbet närvara vilket självklart godkänns. I vanliga fall brukar vi gå in och genomföra arbetet utan närvarande av anhöriga eller beställare. Vi tar hänsyn till värdesaker och personliga föremål och slänger endast vid behov det vi kommit överens om.

Ja till en viss del. Bara delen av arbetet som går under städning eller grovstädning. Arbetskostnader för själva saneringsarbetet går enligt Skatteverkets regler inte att få rutavdrag för. Grovstädning och städning går under klassifikationen Hushållsnära tjänster. Om du uppfyller villkoren för RUT betalar du bara 50 procent av arbetskostnaden. Du har ett personligt maxtak på 75 000 kronor att utnyttja per år, vilket motsvarar ett köpunderlag på 150 000 kronor. Från den 1 januari 2021 utökades maxtaket från 50 000 kronor till 75 000 kronor per person och år. Läs mer på Skatteverkets hemsida om rutavdrag. Notera att ovanstående är applicerbart om de finns fler personer i hushållet. Det går inte att ansöka om rutavdrag på avliden person.

Har du fler frågor?

Vänligen kontakta oss så besvarar vi dig så snart som möjligt.

Banerry bildgalleri
Bildgalleri

Vi förstår hur viktigt det är att visuellt se hur vi hanterat tidigare uppdrag som liknar ditt. Kolla in vårt bildgalleri så kan du se resultat från tidigare utförda uppdrag.

Hur går en liksanering till?

1

Hembesök

Efter första kontakt via e-post eller telefon behöver vi oftast göra ett hembesök för att inspektera bostaden där dödsfallet inträffat och saneringen & städningen ska utföras. I de fall det finns tydlig beskrivning eller akuta ärenden kan vi självfallet komma direkt med personal utan inspektion & förberedelse.
2

Pris & planering

Med det underlag vi har skapas en offert där kunden får ta del utav vad som ska göras och vad varje moment kommer att kosta. Vi uppskattar även tidsåtgång och går igenom övriga frågor.
3

Utförande

På bestämt datum & plats påbörjar vi arbetet. Tidsåtgången beror på vad som ska göras och omfattning, vi brukar vanligtvis utföra dessa jobb inom en arbetsdag.

SAMARBETEN

Ett axplock av våra samarbetspartners & kunder.

Socialstyrelsen
Stockholms stad
Polisen
Anticimex
Kronofogden
Stockholms stadsmission
Bostad först
Erikshjälpen
Myrorna
Södertälje kommun
Botkyrka kommun
Nacka Kommun
Familjerättsbyrån
Nynäshamns bostäder

KONTORSADRESS

Trollesundsvägen 4 NB
124 32 Bandhagen, Stockholm

KONTAKTA OSS

Org.nummer:559048-5743
BANERRY AB

073-433 40 09

ÖPPETTIDER

08.00 - 19.00
Alla dagar